Het is oorlog. Hoe leg je dat uit aan leerlingen? Aan het begin van de week, op maandag, reageerde leerlingen wat onverschillig. Zal wel, was grotendeels de reactie. Maar langzaam sloeg die stemming om naar ‘shit, dit gebeurt echt en met echte mensen’. Op vrijdag waren leerlingen betrokken en geëmotioneerd. Tijdens de les geschiedenis besprak ik wat er aan de oorlog vooraf ging, hoe de wereld steeds verandert en voordat wij geboren waren echt anders was dan nu. Mijn collega boekte vervolgens live, tijdens de les, Airbnbs in Oekraïne voor mensen in nood en ontving, tijdens diezelfde les, berichten van mensen die daarmee geholpen waren. Er waren ook leerlingen die begonnen over hun tijd als vluchteling, in Syrië, bijvoorbeeld. Er was interesse, er werd aandachtig geluisterd. Op momenten van crisis kunnen we veel aan elkaar hebben en leren we hoe de wereld in elkaar steekt. Hoe somber deze tijd ook mag stemmen, er is altijd hoop. En als ik zie hoe open, aardig en wijs de jongste generatie is word ik daar ontzettend hoopvol van.