motiverende dinosaurus
Tegenstellingen en verschillen, daar gaat het in de maatschappij vaak over. Soms vergeten we, ook in het onderwijs, te verbinden. Daarom werd de motivatiedinosaurus – wie houdt er niet van dinosaurussen? – in het leven geroepen. Dit specifiek onschuldige exemplaar probeert te motiveren. En dat levert vrolijke momenten op. Dit artikel wordt er mee aangevuld.
Afscheid (12-06-2020)
Tijdens de laatste lesdag maakt een brugklasser van 1m 50 zijn grote donkerblauwe rugzak open. “Uhm meneer…”, de mentorleerling richt zich verlegen tot mijn stagiair, die vandaag afscheid neemt. “Ik vond u heel lief”. Dit cadeau komt tevoorschijn.
Motiverend afscheid (26-02-19)
‘stoere’ 3de klas: “Mag ik iets vragen? Als we naar de bovenbouw gaan, kunt u ons dan ook een magneetje van een motivatiedinosaurus geven?”
Mail (25-02-19)
In een mail stuurt een leerling een tekening van een motivatiedinosaurus.
“Ik tekende het in ongeveer 3.149 seconden”
Enquete (18-02-19)
Op een enquete schrijft een leerling bezorgd: “meneer, ik maak me zorgen, gaat het wel goed met de motivatiedinosaurus. Waar is ie?”
Feedback (15-02-19)
Mijn stagiaire geeft een prima les aan mijn mentorklas. Na afloop geeft de klas feedback. “Het was een goede les, we missen alleen de motivatiedinosaurus!
Januari (21-01-19)
In de toetsweek tekenen verschillende leerlingen een motivatiedinosaurus bovenaan hun toetsen.
november (22-11-18)
Een vriendin geeft magnetische vellen cadeau. Met een paar leerlingen ontwerpen we wat magneetjes die in de vorm van motivatiedinosaurussen. We verspreiden ze door de school.
September (20-10-18)
Tijdens een mentorles moeten leerlingen quotes verzinnen. De derde klas schrijft onderstaande op het bord. De desbetreffende mentor kijkt met een duidelijke frons toe.
Augustus (24-08-18)
Eerste les van het school. Klik. “Nieuw is dit jaar de motivatiedinsaurus. Die gaat jullie motiveren.”