Historische Pokémonkaart-opdracht
Zelfs na vijfentwintig jaar blijft Pokémon onvermijdelijk populair. Mijn leerlingen uit de brugklas maakten de “Historische Pokémonkaart-opdracht” 2022. Doel? Een speelse manier om aan de slag te gaan met geschiedenis. […]
“the aim of a teacher is to encourage a student to be self-motivated”
Dit weekend sluiten Nick Cave & Warren Ellis het hoofdpodium van Best Kept Secret af. In oktober mocht ik Warren Ellis interviewen. Volgens mij verwachtte hij een oudere journalist, niet […]
Stel je voor: jij bent burgemeester, wat zou je doen?
Dit is president Woodrow Wilson. De Nobelprijswinnaar wordt in geschiedenisboeken vaak overwegend positief beschreven. Als 28ste president van Amerika was hij voor samenwerking en tegen oorlog. Verder wordt Wilson gezien […]
Nominatie beste geschiedenisdocent van Nederland
“Gisteren, woensdag 20 april, kregen we het bericht van de jury van het Rijksmuseum. Het betreft de nominatie van Daan Krahmer voor beste geschiedenisdocent van Nederland in 2022. Het initiatief […]
Interview met Gijs in de nieuwe KLEIO!
Een interview met Gijs voor de nieuwe editie van VGN Kleio over mijn werk als leraar geschiedenis en lerarenopleider. Over wat ik geleerd heb van mijn opleiding, uitdagingen voor beginnend […]
🇺🇦 oorlog in de klas 🇷🇺
Het is oorlog. Hoe leg je dat uit aan leerlingen? Aan het begin van de week, op maandag, reageerde leerlingen wat onverschillig. Zal wel, was grotendeels de reactie. Maar langzaam […]
Kunst en cultuur zijn vitaal voor een gezond Nederland
We hebben een nieuw kabinet en een nieuwe minister van volksgezondheid, Ernst Kuipers. De persconferentie van 14 januari werd door minister-president Mark Rutte geopend: “u dacht misschien een nieuw kabinet, […]
Jaarverslag: in 2021 werd het onderwijs nóg individualistischer. Het is niet wat leerlingen nodig hebben.
14 december 2020 ging Nederland op slot tijdens een lockdown. 168 dagen later, op 31 mei 2021, ging het middelbaar onderwijs open en waren alle leerlingen, eindelijk, weer welkom. Het […]
op een historisch 2️⃣0️⃣2️⃣2️⃣
Lieve lezer, wat een maf, onvoorspelbaar en rommelig jaar was 2021. Er is genoeg over gezegd. Voor nu: ben trots op jezelf, lief voor anderen en geniet van het leven […]
Mini-docu de Tula van Toos
Oké, hier een van mijn favoriete projectjes van 2021. Tula Rigaud was lange tijd onbekend bij veel Nederlanders. Langzaam verandert dat. Tula kwam recent voor in het eindexamen geschiedenis en […]
college geven op de lerarenopleiding
Dit schooljaar ben ik begonnen als lerarenopleider bij de Fontys Lerarenopleiding in Tilburg. Dit is nu mijn lokaal op dinsdag. Bijzonder om hier te staan, in de voetsporen van de […]
Stedelijk College TV podcast deel een
Experimentje! Podcast opgenomen met Carmen van Stedelijk College Tv over uiteenlopende onderwerpen zoals de jongste generatie, mental health, schrijven en leerlingen coachen. Nu te beluisteren via Spotify. Helaas is Froukje […]
Nieuw schoolgebouw: rondleiding met de architect
Miljonair, chirurg, dierenarts. Brugklassers willen vaak hetzelfde worden. Dit schooljaar wordt architect opvallend vaak genoemd. Vandaag is een speciale dag voor zes architecten-in-spe. Voor het eerst maken Adil, Antonio, Firdaous, […]
Oud schoolgebouw: lokaal 75
Op deze plek, in 2007, kreeg ik geschiedenis. Meneer Nilessen vertelde over pannenkoeken, de Franse Revolutie en boeken. Ik zat in een drukke klas, best brutaal ook, maar niet bij […]
Boekbespreking: wie was Malcolm X voordat hij een burgerrechtenicoon werd?
“Whites are no longer superior. Blacks… no longer inferior”. Malcolm X, opgestoken wijsvinger, 1963. In het publiek staat een jonge man, Les Payne, uit wiens gedachten Malcoms charisma nooit meer […]
video: was vroeger alles beter? Mijn opa antwoordt
2020-2021 is geen makkelijk schooljaar. Tijdens de laatste (corona) loodjes is de motivatie van leerlingen soms weg. Deze meneer van 82, mijn opa, nam daarom een motivational speech op: (deze […]
Over “Irrigatielandbouw”
In oktober 2020 kwam dit voorbij tijdens mijn lessen aan de brugklas. Waarom? (tekst gaat door onder de video). Waarom? Lesboeken geschiedenis bevatten soms moeilijke teksten. Deze les was opgebouwd […]
Geniaal!
Gijs, mijn stagiaire, gaf een les in… Minecraft! Zelf gemaakt, met hulp van zijn neefje. Dat kan online, en dat werkt, online. Aan het eind liet een leerling weten: “Thijs, […]
Verbinden met geschiedenis
Een spannende week is begonnen! Morgen zijn de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Droom jij erover? We leven in een gepolariseerde tijd, waarbij opvattingen lijnrecht tegenover elkaar staan. Soms met knallende ruzie als […]
Ik heb mijn master gehaald! 🎓
Hoera! Ik ben afgestudeerd! Op 11 juni 2020 heb ik mijn masterdiploma gehaald. Dat betekent dat ik vanaf nu geschiedenis mag onderwijzen in bovenbouw van het middelbaar onderwijs. Omdat het […]
De laatste lesdag
Vlak voor het eind van de les staat een leerling (1m 50) op. “Uhm meneer…”, de mentorleerling richt zich verlegen tot mijn stagiair, die vandaag ook afscheid neemt. “Ik vond […]
Blackout wednesday
Blackout wednesday. De strijd tegen racisme is een strijd voor 365 dagen per jaar. De dood van George Floyd is namelijk geen incident, maar een schakel in een ketting. Een […]
Ik was live op tv! 📺
Op 31 maart was ik live te zien op SBS6 tijdens het programma In Het Hart Van Nederland. De redactie had mijn filmpje over Google Meet gezien. Toen gevraagd werd […]
Corona en onderwijs: een liveblog
Een achtbaan, zo noemde minister-president Mark Rutte de Corona pandemie tijdens zijn toespraak aan het volk. En een achtbaan, zo voelen de dagen in het onderwijs zeker. Hier wat observaties, […]
DWDD gestopt: een leerzame kruisbestuiving van generaties
Op de basisschool keek ik De Wereld Draait Door met mijn opa en oma. Als we belden, dat deden we vaak, ging het eigenlijk altijd wel over “de uitzending van […]
OPEN BRIEF: Waarom je wel creatief bent
OPEN BRIEF: Creativiteit helpt je door Corona tijd “you need four hours of uninterrupted time to get one hour of good painting. That’s really true” – David Lynch Minister-president Rutte sprak […]
Is dit de didactische oplossing?
In maart 2019 gaf ik een presentatie op het VGN Congres over de IBQ: de inquiry based question. In mijn lessen oefende ik en ging ik geloven in de meerwaarde […]
Video: hoe krijg je les tijdens de Corona-crisis?
Hoe gaan scholen om met de situatie rondom het Corona virus? In deze video leg ik in vijf stappen uit hoe je, vanaf dinsdag 17 maart, in Google Meet terecht […]
ICT en geschiedenis.
De invloedrijke historicus C. Vann Woodward stelde ooit dat de beste geschiedenis altijd geïnspireerd is door kunst (Pojman, 2016, p. 3). Kunst leert inleven in een ander perspectief. Door mijn […]
Ik werd geïnterviewd!
Over (creatieve) werkvormen, geschiedenis en foutjes maken. Je kunt hier meer lezen. Bedankt voor de aardige reacties.
Sterren
Een van mijn favoriete bands heet Can. Can was een Duitse groep die begin jaren ’70 een geluid creëerde dat alleen te omschrijven was als “Can”. Terwijl veel muziek uit […]
Episode 1 van KRD geschiedenis 3D
Tijd voor iets nieuws! De afgelopen tijd werkte ik aan een geanimeerde tekenserie als ondersteuning van mijn lessen geschiedenis. Dat is KRD Geschiedenis 3D geworden. In elke aflevering zitten een […]
Observaties van dementor (tweeduizendtwintig)
Ik ben de mentor van een brugklas. Dat levert vaak grappige situatietjes op. Ook in 2019-2020. De desbetreffende verhaaltjes worden geanonimiseerd. Dit schooljaar wordt dit artikel aangevuld. Leuk geprobeerd (23-06-2020) […]
Zou dit filmpje…
…een mysterieuze aankondiging kunnen zijn?
De onderbelichte rol van creativiteit in de bovenbouw bij geschiedenis; een visiestuk
Hoera! Een nieuw schooljaar. Maar… wat ga ik mijn kinderen leren? Kinderen leren niet door de regels, maar met de regels. Dat vraagt om creatief denken, voor zowel leerling als docent. In […]
Onderzoek APV: “Een docent als ‘vriend’, dat is wat een leerling verdient.”
ESSENTIE: Leerlingen vinden dat het dramatisch gesteld is met aandacht voor actuele onderwerpen in het onderwijs, docenten vinden het dramatisch gesteld met de actuele kennis van leerlingen. Hoe kunnen we […]
Observaties van de mentor (tweeduizendnegentien)
Ik ben de mentor van een brugklas. Dat levert vaak grappige situaties op. Dit artikel wordt er mee aangevuld.
Presentatie lesopzet IBQ (VGN Congres)
Je kan prima les(sen) ophangen aan een dilemma. Het is een speelse variant van de theoretische Inquiry Based Question (IBQ). Mijn presentatie tijdens het VGN Congres op 15 maart in […]
motiverende dinosaurus
Tegenstellingen en verschillen, daar gaat het in de maatschappij vaak over. Soms vergeten we, ook in het onderwijs, te verbinden. Daarom werd de motivatiedinosaurus – wie houdt er niet van […]
Vader
“Ik heb groot nieuws voor jullie… ik word vader.” “Nee meneer!!” “Dat is zoooooo cool!” “Serieus!?” “Nee, maar nu ik jullie aandacht heb, we gaan het vandaag hebben over de […]
Inspirerende leraren volgens onder meer Phoebe Bridgers, Perfume Genius, Warren Ellis, Japanese Breakfast, James Holden, Jamila Woods, Low en Metronomy
Inspirerende mensen komen we allemaal tegen. Dagelijks ontmoet, hoor en spreek ik ze. In het onderwijs, in de muziek of ver daarbuiten. Maar wie inspireerde mijn inspiratiebronnen? (dit artikel wordt aangevuld).