Observaties van de mentor (tweeduizendnegentien)
Ik ben de mentor van een brugklas. Dat levert vaak grappige situaties op. Dit artikel wordt er mee aangevuld.
Laatste toetsweek (20-06-19)
Stel je maakt een toets en komt in tijdnood. Er zijn nog maar twéé minuten over. Hoe gebruik je die laatste minuten zo efficiënt mogelijk?
Influencer (14-06-19)
“Meneer door ú krijg ik de hele tijd Vampire Weekend in mijn discovery lijst van Spotify, ahahaha!”
AirPods (04-06-19)
“Meneer, wilt u mijn AirPods overkopen?”
Waarom zou ik jouw AirPods over willen kopen?
“Zodat ik de AirPods 2.0 kan kopen!” 😀
Ergste ooit (24-05-19)
“Weet je wat het ergste ooit is?”
Nee.
“Bij je oma komen zónder Wifi!”
Zelfs zonder typex (21-05-19)
Een leerling heeft geen typex tijdens een geschiedenis so en is een beetje in paniek.
Een klasgenootje leent zijn exemplaar.
Boven de toets van de leerling staat: “altijd positief blijven! Zelfs zonder typex.”
Kan zo op een tegeltje.
Drie vragen (19-04-19)
Niks zo ongemakkelijk als slaperige, ongeïnteresseerde leerlingen tijdens een buitenschoolse rondleidingen. Onze leerlingen kregen daarom de opdracht minimaal drie vragen te stellen tijdens een rondleiding in de activiteitenweek. Zo kom je een uur wel door. En de twintig kinderen nemen hun taak verrassend serieus.
De vrijwilligster wijdt zich na een dik half uur met grote ogen tot mij.
“Wát is dit voor een klas?!”, vraagt ze met een verbijsterde, maar gelukkige gelaatsuitdrukking.
EBay voor kinderen (19-04-19)
Vandaag zijn we in een dierentuin. Een leerling is leuk ondeugend. De deugniet kan een bijdehante opmerking terug verwachten. De bal wordt meteen teruggespeeld.
“Wat gaat u nu doen? Gaat u ons nu op kinder EBay zetten?” 😀
Eten in de bus (12-04-19)
Volgende week is het activiteitenweek op school. Vooral buitenschoolse activiteiten zijn populair bij de leerlingen. Dan kan er in de bus “lekker” eten meegenomen worden. Dat komt vooral neer op veel Autodrop, Pringels en zoetzuur snoep van de Jamin (mits vol geschept, dûh). Tijdens de les volgt er een uitleg over de activiteiten. Meteen vijf vingers in de lucht.
“Meneer, mag je eten in de bus?”
Vier vingers gaan akelig synchroon naar beneden.
“Nee, in de bus mag je niet eten, maar op straat wel.”
“Whaaaa zwervers!!!”
Barcalijn (11-04-19)
Volgend jaar mogen de leerlingen op reis. Populair is een week Barcelona, maar met Berlijn als alternatief mogen ze niet klagen. Kinderen moeten hun eerste en tweede keuze in een brief onderbouwen. Sommige leerlingen kunnen zich überhaupt niet neerleggen dat er een tweede keuze gemaakt moet worden. Eentje schrijft op;
Optie 1: Barcelona.
Optie 2: Barca… lijn.
Wel gehad (5-04-19)
“Meneer, volgens mij hebben we dit al gehad…”
“Volgens mij niet hoor. Kijk eens in je schrift?”
Leerling zoekt een minuut zijn schrift door.
“Hier, kijk!”
Op een lege bladzijde staat “wel gehad” geschreven.
Verwijderd (4-04-19)
Zo’n 100 gemiste berichten in de mentorklas WhatsApp.
🚫 Dit bericht is verwijderd. Lees ik.
Zo’n 100 keer.
Toetsweek (25-03-19)
Deze week is het toetsweek. De gemoederen lopen flink op in de groepsapp van mijn mentorklas. Een liveblog.
12:55: Meneer, u moet niet schrikken als u onze toetsen ziet
13:19: ik wil niet zien dat er een onvoldoende staat
15:46: ik wil mijn toets niet terug
15.49: @Daan Krahmer gaat zwz lachen bij de mijne
16.12: Kutttttt.
16.12: ik bedoel uhhhh… poepdoos
16:55: als het een onvoldoende is zet het dan maar ni op Som en app mij ff
16:55: dan wordt iedereen ineens geappt
Om 19:51 ben ik klaar met nakijken en voer ik de cijfers in
19:51: OMG IK BEN ZOOO FK BLIJ IK HEB EEN 6.1. 😍 😍 😍 K dacht echt een 2…0
19:51: OMG waar blijft mijn punt 😅
19:52: Ik een 8.2, ik huil gewoon bijna.
19:52: Hahaha awh
19:52: ik schrok me helemaal dood
19:53: Echt zo van nee ik droom. En dan doe je je ogen open en staat t cijfer er nog steeds 🤣
19:58: Meneer Krahmer, you have blessed me. 😇😊🙏🏽
19:59: *Meisje stuurt screenshot van Google Translate omdat de vorige zin in ’t Engels was. “Gij hebt mij gezegd”.
20:03: Omggggg wowwwwww ik heb gwn een 7.8 ik heb echt tranen in m’n ogen.
20:05: Ik heb mijn cijfer nog niet binnen.
20:19: Ik HEB EEN 8.2 VOORGS
20:19: Kofnrhndjebdbri
20:19: IK DACHT ECHT DIT WORD EEN 4 OFZ HOEDANNNN
20:25: Ik heb een 2.8
20:26: Grapje! 8.2!!!!!!!!
Website (20-03-19)
10:34 meneer uw website is geniaal
is aan het typen…
10:35 het gaat over ons.
Sokken (18-03-19)
“… Uw sokken kunnen écht niet vandaag. In witte schoenen passen alleen witte of zwarte sokken, geen pantersokken.”
Toch fijn dat het opvoeden soms ook wederzijds gebeurd.
Puppy (06-03-19)
“De geruchten zijn waar; ik heb een puppy. Hoe denken jullie dat ze heet?”
“Wilcooo! Sws Wilco meneer.”
(mijn favoriete band)
Nablijven (01-03-19)
“Meneer. Meneer! Ik moet nablijven… wát moet ik NU doen?!”
“Nablijven…”
Vraag (28-02-19)
Meneer, wanneer is een bron ook alweer een primaire bron?
“We zijn nu bezig met mentoruur, kun je de vraag even bewaren tot geschiedenis?”
Ja hoor
“Goed, de volgende mentorles gaat over vragen. We doen dan een Q&A, net zoals op YouTube. Als huiswerk mail je één vraag naar mij. Het mag elke vraag zijn die in je op komt.”
Thuis open ik mijn mail.
Meneer, wanneer is een bron ook alweer een primaire bron, haha?
Basisschoolbrief (01-03-19)
Tijdens de mentorles schrijven leerlingen een berichtje aan de basisschool. Ze krijgen schrijfruimte in een rechthoek die 1/3 van een A4’tje in beslag neemt.
“Mag ik de brief mee naar huis nemen?”
“Ja hoor, maar morgen sturen we ‘m op.”
“Komt goed”
De dag erna komt de leerling aan met een keurige, lieve brief voor haar leerkracht uit groep 8. Een heel verhaal, minuscuul klein geschreven, maar het past binnen de schrijfruimte.
“Ik moest een paar kopietjes maken, maar het is gelukt!”
Ze glundert.
Inleven (08-01-19)
“Hoe denken jullie dat ík als brugklasser was, dan?”
“Meer haar!!”
Auw.
Schoolfeest (08-11-19)
Ik tegen collega (56): “fijn weekend he!”
Collega tegen mij (24): “dankjewel schat! Tot snel!”
Geschrokken leerling: “meneer… is dát uw vrouw?!”